ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Inspiracje / Pomysł na zdjęcie

Wykorzystaj stackowanie w fotografii krajobrazu

2019-09-30
0 komentarzy
8
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Wykorzystaj stackowanie w fotografii krajobrazu
Thomas Heaton podpowiada, jak sprawić, aby wszystkie elementy na zdjęciu krajobrazowym były ostre

Kiedy już trafisz na piękną scenerię, zależy Ci na tym, aby znaleźć odpowiednią kompozycję, jak najlepiej uchwycić doskonałe światło i sprawić, aby obraz był idealny pod względem technicznym. W przypadku scen z jednym głównym tematem, głębia ostrości nie stanowi problemu, ale jeśli fotografowana sceneria wymaga tego, aby ostry był zarówno pierwszy plan, jak i odległe tło, to jedynym rozwiązaniem może się okazać połączenie ze sobą kilku klatek zarejestrowanych za każdym razem z inaczej zogniskowanym obiektywem.

Użyłem tej metody do zrobienia tego zdjęcia w Parku Narodowym Doliny Śmierci. Eksplorowałem teren, na którym pełno było rozległych solankowych mis i natrafiłem na obszar popękanego błota, które tworzyło bogate w szczegóły abstrakcyjne wzory. Poprzedniego dnia padał deszcz, więc błoto miało ową najlepszą z postaci, kiedy to nie jest ani całkowicie mokre ani zupełnie suche. Niezwykle ważne było dla mnie uchwycenie urody tej faktury i szczelin, prowadzących wzrok oglądających poprzez pustynię w kierunku gór. Zastosowanie techniki łączenia serii zdjęć wykonanych za każdym razem z inaczej zogniskowanym obiektywem dało mi pewność, że w każdej pojedynczej szczelinie i na każdej bryle błota widoczne będą wszystkie szczegóły. www.thomasheaton.co.uk

Uzyskaj maksymalną głębię ostrości

Poszukaj odpowiedniego tematu
Najlepiej będą się prezentować scenerie z jakimś
niezwykle wyrazistym i dominującym elementem
na pierwszym planie, takie jak skaliste wybrzeże
lub spękane wyschnięte błoto prowadzące wzrok
oglądających w głąb kadru. Jeśli pierwszy plan nie
jest interesujący lub znajduje się w odległości
większej niż trzy metry od obiektywu, to technika
ta okaże się raczej zbędna, gdyż w takim przypadku
wszystkie pożądane szczegóły scenerii da się
uchwycić przy użyciu małego otworu przysłony.
Poszukaj odpowiedniego tematu Najlepiej będą się prezentować scenerie z jakimś niezwykle wyrazistym i dominującym elementem na pierwszym planie, takie jak skaliste wybrzeże lub spękane wyschnięte błoto prowadzące wzrok oglądających w głąb kadru. Jeśli pierwszy plan nie jest interesujący lub znajduje się w odległości większej niż trzy metry od obiektywu, to technika ta okaże się raczej zbędna, gdyż w takim przypadku wszystkie pożądane szczegóły scenerii da się uchwycić przy użyciu małego otworu przysłony.
1
Poszukaj odpowiedniego tematu
Najlepiej będą się prezentować scenerie z jakimś niezwykle wyrazistym i dominującym elementem na pierwszym planie, takie jak skaliste wybrzeże lub spękane wyschnięte błoto prowadzące wzrok oglądających w głąb kadru. Jeśli pierwszy plan nie jest interesujący lub znajduje się w odległości większej niż trzy metry od obiektywu, to technika ta okaże się raczej zbędna, gdyż w takim przypadku wszystkie pożądane szczegóły scenerii da się uchwycić przy użyciu małego otworu przysłony.
Ustaw ostrość trzy razy
Po starannym skomponowaniu kadru, zarejestruj
ten sam obraz trzy razy – za każdym razem
ustawiając ostrość w innym punkcie sceny.
W przypadku pierwszego ujęcia, zogniskuj
obiektyw na nieskończoność lub najdalszy obiekt
widoczny w kadrze przy drugim zdjęciu ustaw
ostrość w połowie głębokości sceny; a tworząc
trzeci obraz, wyostrz na najbliższym obszarze
pierwszego planu, znajdującym się blisko dolnej
części obrazu.
Ustaw ostrość trzy razy Po starannym skomponowaniu kadru, zarejestruj ten sam obraz trzy razy – za każdym razem ustawiając ostrość w innym punkcie sceny. W przypadku pierwszego ujęcia, zogniskuj obiektyw na nieskończoność lub najdalszy obiekt widoczny w kadrze przy drugim zdjęciu ustaw ostrość w połowie głębokości sceny; a tworząc trzeci obraz, wyostrz na najbliższym obszarze pierwszego planu, znajdującym się blisko dolnej części obrazu.
2
Ustaw ostrość trzy razy
Po starannym skomponowaniu kadru, zarejestruj ten sam obraz trzy razy – za każdym razem ustawiając ostrość w innym punkcie sceny. W przypadku pierwszego ujęcia, zogniskuj obiektyw na nieskończoność lub najdalszy obiekt widoczny w kadrze przy drugim zdjęciu ustaw ostrość w połowie głębokości sceny; a tworząc trzeci obraz, wyostrz na najbliższym obszarze pierwszego planu, znajdującym się blisko dolnej części obrazu.
Ułóż swoje zdjęcia
Przetwórz swoje pierwsze ujęcie, a następnie
zastosuj takie same ustawienia w stosunku do
pozostałych dwóch obrazów, aby wszystkie
wyglądały tak samo. Otwórz zdjęcia
w Photoshopie jako osobne warstwy, umieszczając
na samej górze obraz zarejestrowany przy ostrości
ustawionej na nieskończoność. Zaznacz wszystkie
trzy warstwy, a następnie wywołaj Edycja>
Auto-wyrównanie warstw i zaznacz pole wyboru
Automatycznie, aby dopasować do siebie zdjęcia.
Ułóż swoje zdjęcia Przetwórz swoje pierwsze ujęcie, a następnie zastosuj takie same ustawienia w stosunku do pozostałych dwóch obrazów, aby wszystkie wyglądały tak samo. Otwórz zdjęcia w Photoshopie jako osobne warstwy, umieszczając na samej górze obraz zarejestrowany przy ostrości ustawionej na nieskończoność. Zaznacz wszystkie trzy warstwy, a następnie wywołaj Edycja> Auto-wyrównanie warstw i zaznacz pole wyboru Automatycznie, aby dopasować do siebie zdjęcia.
3
Ułóż swoje zdjęcia
Przetwórz swoje pierwsze ujęcie, a następnie zastosuj takie same ustawienia w stosunku do pozostałych dwóch obrazów, aby wszystkie wyglądały tak samo. Otwórz zdjęcia w Photoshopie jako osobne warstwy, umieszczając na samej górze obraz zarejestrowany przy ostrości ustawionej na nieskończoność. Zaznacz wszystkie trzy warstwy, a następnie wywołaj Edycja> Auto-wyrównanie warstw i zaznacz pole wyboru Automatycznie, aby dopasować do siebie zdjęcia.
Odkryj najostrzejsze części
Dodaj maskę warstwy do obu górnych warstw.
Na każdej z tych warstw po prostu zamaskuj te
obszary, które nie są ostre, odsłaniając ostrzejszy
obraz znajdujący się na warstwie poniżej. Użyj
pędzla o miękkiej końcówce, o Twardości ustawionej
na około 50%. Uważaj, kiedy odsłaniasz
fragmenty obrazu, które mogą zawierać ostre
krawędzie, takie jak skały lub pęknięcia w ziemi:
chodzi o to, aby wszystkie linie do siebie pasowały.
Odkryj najostrzejsze części Dodaj maskę warstwy do obu górnych warstw. Na każdej z tych warstw po prostu zamaskuj te obszary, które nie są ostre, odsłaniając ostrzejszy obraz znajdujący się na warstwie poniżej. Użyj pędzla o miękkiej końcówce, o Twardości ustawionej na około 50%. Uważaj, kiedy odsłaniasz fragmenty obrazu, które mogą zawierać ostre krawędzie, takie jak skały lub pęknięcia w ziemi: chodzi o to, aby wszystkie linie do siebie pasowały.
4
Odkryj najostrzejsze części
Dodaj maskę warstwy do obu górnych warstw. Na każdej z tych warstw po prostu zamaskuj te obszary, które nie są ostre, odsłaniając ostrzejszy obraz znajdujący się na warstwie poniżej. Użyj pędzla o miękkiej końcówce, o Twardości ustawionej na około 50%. Uważaj, kiedy odsłaniasz fragmenty obrazu, które mogą zawierać ostre krawędzie, takie jak skały lub pęknięcia w ziemi: chodzi o to, aby wszystkie linie do siebie pasowały.
Przytnij i zapisz
Po usunięciu nieostrych obszarów z każdej
warstwy, powiększ podgląd do 100% i obejrzyj,
czy w miejscach, w których ujęcia z warstw się
ze sobą stykają nie widać jakichś anomalii.
Nie powinno ich być, chyba że podczas fotografowania
jakiś element sceny się przemieścił.
Na koniec przyjrzyj się jeszcze krawędziom kadru.
Po wyrównaniu, zdjęcia na warstwach powinny
być tylko nieznacznie przesunięte, w związku
z czym wystarczy przyciąć kadr o kilka pikseli.
Przytnij i zapisz Po usunięciu nieostrych obszarów z każdej warstwy, powiększ podgląd do 100% i obejrzyj, czy w miejscach, w których ujęcia z warstw się ze sobą stykają nie widać jakichś anomalii. Nie powinno ich być, chyba że podczas fotografowania jakiś element sceny się przemieścił. Na koniec przyjrzyj się jeszcze krawędziom kadru. Po wyrównaniu, zdjęcia na warstwach powinny być tylko nieznacznie przesunięte, w związku z czym wystarczy przyciąć kadr o kilka pikseli.
5
Przytnij i zapisz
Po usunięciu nieostrych obszarów z każdej warstwy, powiększ podgląd do 100% i obejrzyj, czy w miejscach, w których ujęcia z warstw się ze sobą stykają nie widać jakichś anomalii. Nie powinno ich być, chyba że podczas fotografowania jakiś element sceny się przemieścił. Na koniec przyjrzyj się jeszcze krawędziom kadru. Po wyrównaniu, zdjęcia na warstwach powinny być tylko nieznacznie przesunięte, w związku z czym wystarczy przyciąć kadr o kilka pikseli.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl