Rozmyte chmury - dynamiczne niebo w Photoshopie [wideo]
Fotografując z długim czasem otwarcia migawki, można podkreślić mijający czas, szczególnie jeżeli w scenie mamy poruszające się elementy, takie jak np. chmury lub woda. Kombinacja wietrznego dnia i długiego czasu ekspozycji daje zdjęcie, w którym widać ślad przesuwających się obłoków.
Foto
|
Rozmycie promienisteTo rodzaj rozmycia oferowanego przez filtr, który rozmywa piksele na zewnątrz centralnego punktu po okręgu. Dodaje to chmurom efektu głębi i perspektywy, których nie da się stworzyć za pomocą tradycyjnego rozmycia. Gdy eksperymentujecie z filtrem Rozmycia promienistego, skorzystajcie z opcji wyboru jakości, eksperymentujcie z najniższą, i gdy już spodoba Wam się efekt, przestawcie na najwyższą. Zaoszczędzi to Wam trochę czasu. |
Uchwycenie takiego widoku za pomocą samego aparatu nie jest proste, ciężko zgrać wszystkie elementy składające się na takie ujęcie w jednym czasie i miejscu. Jeżeli ustawicie odpowiednio długi czas, który pozwoli na zapisanie ruchu chmur, jednocześnie wzrośnie ryzyko przepalenia niektórych partii zdjęcia i zgubienia detali w najjaśniejszych partiach obrazu. Oczywiście można tutaj podeprzeć się filtrem ND, który zatrzyma część światła. Umożliwi to otwarcie migawki na dłuższy czas i zminimalizuje ryzyko przepalenia. Jednak nie mamy gwarancji powodzenia, ponieważ na udane zdjęcie poruszających się po niebie chmur wpływ ma także wiatr, szybkość, z jaką obłoki się poruszają oraz czas ekspozycji, jaki ustawiliśmy.
Dlatego w tym tutorialu pokażemy, jak symulować efekt rozmytych chmur za pomocą Photoshopa. Wytłumaczymy, jak dodać rozmycie na zdjęciu wykonanym z krótkim czasem otwarcia migawki. Posłużymy się typowym zdjęciem krajobrazowym. Zaprezentujemy sposób, w jaki należy zmodyfikować działanie filtra Rozmycia promienistego, by uzyskać efekt perspektywy. Potem użyjemy masek warstw, które umożliwią zmieszanie określonych obszarów warstwy rozmytej i oryginalnej, by efekt był jak najbardziej realistyczny.
Przydatne informacje podczas edycji zdjęć
- Szybka selekcja. Gdy korzystacie z narzędzia Szybkiej selekcji, za pomocą skrótów na klawiaturze możecie kontrolować sposób działania tego narzędzia. Jeżeli korzystacie z opcji Dodaj do zaznaczenia, wciskając przycisk Alt, możecie zmienić funkcję na Odejmij od zaznaczenia, co znacznie ułatwia pracę.
- Maski warstw. By w Elements 8 lub starszej wersji stworzyć Maskę warstwy, trzeba stworzyć nową warstwę, klikając na ikonę Stwórz nową warstwę dopasowania i wybrać Poziomy. Następnie należy przestawić tę warstwę poniżej tej, którą chcemy zamaskować. Teraz klikamy na maskowaną warstwę i wybieramy opcje Warstwa> Stwórz maskę przycinającą. Można już malować białym i czarnym pędzlem, odkrywając lub przykrywając ukryte elementy podpiętej warstwy.
- Edytowanie niedestrukcyjne. Jeżeli edytujecie zdjęcie w programie Adobe Camera RAW, wiedzcie, że oryginalne zdjęcie pozostaje nietknięte, tworzycie tylko edytowalną wersję pliku. Gdy otworzycie go ponownie, suwaki będą ustawione tak samo jak w momencie, gdy zamykaliście program. Klikając Domyślne, możecie szybko powrócić do oryginalnej wersji pliku przed poprawkami.
- Głębia kolorów. Wszystkie kolory obrazu cyfrowego są wynikiem mieszania koloru czerwonego, zielonego i niebieskiego. Im więcej informacji ma kanał, tym więcej można ich wyciągnąć ze sceny. Wiele aparatów cyfrowych może fotografować z 14-bitową głębią, dlatego zmiana głębi z 8 na 16 bitów na kanał sprawia, że mamy dostęp do większej ilości informacji o kolorach i tonach.
- Podgląd zmian. Gdy w Adobe Camera RAW mieszamy kolory i tony, łatwo posunąć się o krok za daleko. Na szczęście zdjęcie przed i po edycji można ze sobą porównać. W tym celu wystarczy odhaczyć małe okienko Podgląd, znajdujące się na górze ekranu.
Zobacz film jak symulować długi czas naświetlania w Photoshopie Elements
Efekt rozmytych chmur w Photoshopie krok po kroku
![Otwieramy zdjęcieIdziemy do Plik>Otwórz, wybieramy oryginalny plik. Klikamy Otwórz. Cyfrowy negatyw automatycznie otworzy się w edytorze Adobe Camera Raw, gdzie będzie można odpowiednio zająć się kolorami naszego zdjęcia.](/i/images/3/3/9/dz03NTA=_src_4339-efekt_rozmycia_nieba_photoshop_przed_obrobka.jpg)
Idziemy do Plik>Otwórz, wybieramy oryginalny plik. Klikamy Otwórz. Cyfrowy negatyw automatycznie otworzy się w edytorze Adobe Camera Raw, gdzie będzie można odpowiednio zająć się kolorami naszego zdjęcia.
![Jak najwięcej szczegółówZ rozwijanego menu na dole panelu wybieramy opcję 16 bitów na kanał, zamiast domyślnej 8 bitów na kanał. Dzięki temu będziemy mieli dużo informacji o kolorach i tonach zdjęcia, które znajdziemy w tym nieskompresowanym pliku.](/i/images/3/4/0/dz03NTA=_src_4340-photoshop_efekt_rozmycia_nieba_tutorial_1.jpg)
Z rozwijanego menu na dole panelu wybieramy opcję 16 bitów na kanał, zamiast domyślnej 8 bitów na kanał. Dzięki temu będziemy mieli dużo informacji o kolorach i tonach zdjęcia, które znajdziemy w tym nieskompresowanym pliku.
![Poprawiamy ekspozycjęZerkamy na histogram i widzimy, że światła nie sięgają prawej krawędzi wykresu, co uświadamia nam, że zdjęcie jest lekko niedoświetlone. By to poprawić, przesuwamy suwak Ekspozycji do +0,45. Dzięki temu wykres ładnie się poszerzy.](/i/images/3/4/1/dz03NTA=_src_4341-photoshop_efekt_rozmycia_nieba_tutorial_2.jpg)
Zerkamy na histogram i widzimy, że światła nie sięgają prawej krawędzi wykresu, co uświadamia nam, że zdjęcie jest lekko niedoświetlone. By to poprawić, przesuwamy suwak Ekspozycji do +0,45. Dzięki temu wykres ładnie się poszerzy.
![Wyraźniejsze czernieBy podbić różnicę pomiędzy najjaśniejszymi i najciemniejszymi obszarami zdjęcia, przesuwamy suwak Czarne do 14. Wciskamy U, by zobaczyć, czy nie ma odciętych cieni. W ciemnej części budowli nie ma szczegółów kluczowych, dlatego idziemy dalej.](/i/images/3/4/2/dz03NTA=_src_4342-photoshop_efekt_rozmycia_nieba_tutorial_3.jpg)
By podbić różnicę pomiędzy najjaśniejszymi i najciemniejszymi obszarami zdjęcia, przesuwamy suwak Czarne do 14. Wciskamy U, by zobaczyć, czy nie ma odciętych cieni. W ciemnej części budowli nie ma szczegółów kluczowych, dlatego idziemy dalej.
![Podbijamy kontrast półtonówKontrast półtonów na odległych pagórkach jest zbyt słaby. By wyprane z kolorów wzgórza były bardziej wyraziste, przesuwamy suwak Przejrzystość do +30. Odsłania to także więcej szczegółów tonalnych w chmurach.](/i/images/3/5/4/dz03NTA=_src_4354-photoshop_efekt_rozmycia_nieba_tutorial_4.jpg)
Kontrast półtonów na odległych pagórkach jest zbyt słaby. By wyprane z kolorów wzgórza były bardziej wyraziste, przesuwamy suwak Przejrzystość do +30. Odsłania to także więcej szczegółów tonalnych w chmurach.
![Poprawiamy kolorPrzesuwając suwak Jaskrawość do +20, podbijamy słabsze kolory bez ryzyka przesycania tych, które są już wyraźne. Dzięki temu błękit nieba jest mocniejszy. Jeżeli chcecie jeszcze bardziej podbić kolory krajobrazu, możecie podnieść wartość Nasycenia do +10.](/i/images/3/5/6/dz03NTA=_src_4356-photoshop_efekt_rozmycia_nieba_tutorial_5.jpg)
Przesuwając suwak Jaskrawość do +20, podbijamy słabsze kolory bez ryzyka przesycania tych, które są już wyraźne. Dzięki temu błękit nieba jest mocniejszy. Jeżeli chcecie jeszcze bardziej podbić kolory krajobrazu, możecie podnieść wartość Nasycenia do +10.
![Poprawiamy kompozycjęGdy rozmyjemy już chmury, niebo będzie stanowiło główny punkt zainteresowania, dlatego skorzystamy teraz z narzędzia do kadrowania i przytniemy trochę zbędnego pierwszego planu u dołu. Dzięki tej małej przeróbce niebo zdominuje scenę.](/i/images/3/5/7/dz03NTA=_src_4357-photoshop_efekt_rozmycia_nieba_tutorial_6.jpg)
Gdy rozmyjemy już chmury, niebo będzie stanowiło główny punkt zainteresowania, dlatego skorzystamy teraz z narzędzia do kadrowania i przytniemy trochę zbędnego pierwszego planu u dołu. Dzięki tej małej przeróbce niebo zdominuje scenę.
![Ostrzymy zdjęcieKlikamy na tab detale i korzystamy z Lupki, by zobaczyć zdjęcie w 100% powiększeniu. Teraz dokładnie widać, jak bardzo jest ostre. Suwak Ilości przesuwamy do 64, a Promień do 1,5. Umożliwia to wyciągnięcie ze sceny delikatnej faktury.](/i/images/3/6/1/dz03NTA=_src_4361-photoshop_efekt_rozmycia_nieba_tutorial_7.jpg)
Klikamy na tab detale i korzystamy z Lupki, by zobaczyć zdjęcie w 100% powiększeniu. Teraz dokładnie widać, jak bardzo jest ostre. Suwak Ilości przesuwamy do 64, a Promień do 1,5. Umożliwia to wyciągnięcie ze sceny delikatnej faktury.
![Przechodzimy do ElementsZrobiliśmy już wszelkie poprawki kolorystyczne, kompozycyjne i wyostrzyliśmy zdjęcie, dlatego klikamy Otwórz obraz. Znajdujemy się teraz w edytorze Photoshopa Elements, gdzie mamy dostęp do bardziej kreatywnych narzędzi.](/i/images/3/6/2/dz03NTA=_src_4362-photoshop_efekt_rozmycia_nieba_tutorial_8.jpg)
Zrobiliśmy już wszelkie poprawki kolorystyczne, kompozycyjne i wyostrzyliśmy zdjęcie, dlatego klikamy Otwórz obraz. Znajdujemy się teraz w edytorze Photoshopa Elements, gdzie mamy dostęp do bardziej kreatywnych narzędzi.
![Konwertujemy do głębi 8-bitowejDzięki poprzedniej zmianie głębi na 16 bitów na kanał, mieliśmy dostęp do większej ilości informacji, jednak większość narzędzi Elements nie jest aktywna przy takim ustawieniu głębi, dlatego wracamy na standardowe 8 bitów. Klikamy na Obraz>Tryb i 8 bitów na kanał.](/i/images/3/6/7/dz03NTA=_src_4367-photoshop_efekt_rozmycia_nieba_tutorial_10.jpg)
Dzięki poprzedniej zmianie głębi na 16 bitów na kanał, mieliśmy dostęp do większej ilości informacji, jednak większość narzędzi Elements nie jest aktywna przy takim ustawieniu głębi, dlatego wracamy na standardowe 8 bitów. Klikamy na Obraz>Tryb i 8 bitów na kanał.
![Robimy zaznaczenieSięgamy po narzędzie do szybkiego zaznaczania, zaznaczamy opcję nowej selekcji. Malując po niebie i chmurach, zaznaczamy kolejne obszary, przyciskając opcję Odejmij od zaznaczenia możemy odznaczyć jasne skały, które się do niego "załapały".](/i/images/3/6/8/dz03NTA=_src_4368-photoshop_efekt_rozmycia_nieba_tutorial_11.jpg)
Sięgamy po narzędzie do szybkiego zaznaczania, zaznaczamy opcję nowej selekcji. Malując po niebie i chmurach, zaznaczamy kolejne obszary, przyciskając opcję Odejmij od zaznaczenia możemy odznaczyć jasne skały, które się do niego "załapały".
![Kopiujemy i wklejamyWybieramy Edycja>Kopiuj, następnie Edycja>Wklej. Skopiowane niebo wklejamy na nową warstwę nazwaną Warstwa 1. Przesuwamy miniaturę warstwy na ikonę Stwórz nową warstwę i tworzymy kolejną jej kopię (Warstwa 1 kopia).](/i/images/3/6/9/dz03NTA=_src_4369-photoshop_efekt_rozmycia_nieba_tutorial_12.jpg)
Wybieramy Edycja>Kopiuj, następnie Edycja>Wklej. Skopiowane niebo wklejamy na nową warstwę nazwaną Warstwa 1. Przesuwamy miniaturę warstwy na ikonę Stwórz nową warstwę i tworzymy kolejną jej kopię (Warstwa 1 kopia).
![Zaznaczamy krajobrazPrzytrzymujemy Ctrl i klikamy na Warstwa 1 kopia, by aktywować zaznaczenie nieba, następnie klikamy Zaznacz>Odwrotność. Klikamy na miniaturę warstwy Tła i wybieramy Edycja>Kopiuj, a następnie Edycja>Wklej.](/i/images/3/7/0/dz03NTA=_src_4370-photoshop_efekt_rozmycia_nieba_tutorial_13.jpg)
Przytrzymujemy Ctrl i klikamy na Warstwa 1 kopia, by aktywować zaznaczenie nieba, następnie klikamy Zaznacz>Odwrotność. Klikamy na miniaturę warstwy Tła i wybieramy Edycja>Kopiuj, a następnie Edycja>Wklej.
![Ustawiamy wartości rozmyciaKlikamy na ikonę oka Warstwa 1 kopia, by była niewidoczna. Klikamy na Warstwa 1, Filtr> Rozmycie>Rozmycie promieniste. Ustawiamy wartość na 10, Sposób rozmycia na Powiększenie, Jakość na Najwyższą. Przesuwamy centrum rozmycia w dół, OK.](/i/images/3/7/1/dz03NTA=_src_4371-photoshop_efekt_rozmycia_nieba_tutorial_14.jpg)
Klikamy na ikonę oka Warstwa 1 kopia, by była niewidoczna. Klikamy na Warstwa 1, Filtr> Rozmycie>Rozmycie promieniste. Ustawiamy wartość na 10, Sposób rozmycia na Powiększenie, Jakość na Najwyższą. Przesuwamy centrum rozmycia w dół, OK.
![Maskujemy rozmycieKlikamy na ikonę Dodaj maskę warstwy (jeżeli macie starsze wersje programu, zerknijcie na ramkę na poprzedniej stronie). Sięgamy po Pędzel, wybieramy miękki ok. 500 px. Krycie ustawiamy na 100%. Klikamy na maskę i odkrywamy szczegóły horyzontu.](/i/images/3/7/2/dz03NTA=_src_4372-photoshop_efekt_rozmycia_nieba_tutorial_15.jpg)
Klikamy na ikonę Dodaj maskę warstwy (jeżeli macie starsze wersje programu, zerknijcie na ramkę na poprzedniej stronie). Sięgamy po Pędzel, wybieramy miękki ok. 500 px. Krycie ustawiamy na 100%. Klikamy na maskę i odkrywamy szczegóły horyzontu.
![Rozmywamy górną warstwęRedukujemy krycie warstwy 1 do 46%, mieszając w ten sposób oryginalne chmury z rozmytymi. Klikamy na ikonę Warstwa 1 kopia, wybieramy Filtr>Rozmycie>Rozmycie promieniste. Wartość 20, klikamy OK. Do warstwy podpinamy maskę.](/i/images/3/7/3/dz03NTA=_src_4373-photoshop_efekt_rozmycia_nieba_tutorial_16.jpg)
Redukujemy krycie warstwy 1 do 46%, mieszając w ten sposób oryginalne chmury z rozmytymi. Klikamy na ikonę Warstwa 1 kopia, wybieramy Filtr>Rozmycie>Rozmycie promieniste. Wartość 20, klikamy OK. Do warstwy podpinamy maskę.